LUTHAGEN

Öppettider i butiken:

Öppettider:

Mån – Fre: 11-18

Lör & Sön: 11-16

Skolgatan 33

Gör det själv

Du hyr en plats, prissätter och fyller på själv. Vi sköter försäljningen.

Totaltjänst

Du lämnar in dina saker och
vi tar hand om allt.

Gör det själv

Hyresavgift +15% provision

Du kan boka ett bås online eller i butiken. En hyresvecka är 7 försäljningsdagar. Det finns olika slags bås beroende på vad du säljer.

Läs här hur det fungerar! 

Klädbås

Hyllbås

Barnbås
(endast via totaltjänst)

Totaltjänst

60% provision

Försäljningsperiod - 30 dagar

På totaltjänsten säljer vi dina saker på kommission. Det innebär att du lämnar in dina saker hos oss och vi sköter resten. Kommission är 60%, du som säljare får alltså 40%. 

Du kan lämna in 1-2 “ikeapåsar” per månad därav max 30 st klädesplagg. 

OBS! Vi ska kunna sälja kläder för minst 50 kr /st (även barnkläder) och varor för minst 50 kr styck eller i några fall som set. Set kan vara t.ex. 2-4 st likadana kaffemuggar eller en genomskinlig påse med leksaksbilar (säljaren måste själv lägga dem i en påse).

  Lämna in endast varor som passar till säsong & tid. Tänk på att vi ofta har 2 månaders väntetid innan vi hinner prismärka inlämnade varorna. 

Lämnar man in kläder/saker som är i bra skick men inte uppfyller prisnivåerna ovan eller hör till fel säsong, hanteras dem som skänkning. Lämnar man in varor som måste rengöras innan försäljning (tex smutsiga skor eller varor som annars är i fint skick och har lite högre värde) hanteras även dem som skänkning. Lämnar man in flera kläder/varor i osäljbart skick så debiteras återvinningsavgift på 100 kr. 

Varorna kan lämnas in när som helst under våra öppettider utan bokning. Dock uppskattar vi om du kan lämna in på vardagar och helst inte under sista timmen.

Att tänka på inför inlämning

Kläder

Vi tar emot dam-, herr- och barnkläder, även väskor, accessoarer och skor. Inlämnade varor ska vara i mycket fint skick, de får inte vara slitna eller urtvättade. Vi vill att kläderna ska lukta gott så de ska vara NYTVÄTTADE när de lämnas in, även kläder som har legat i förråd eller källare! Ni som har husdjur, ta hänsyn till allergiker och se till att kläderna är fria från päls. Om vi måste tex. rengöra eller reparera ett klädesplagg för att det ska bli säljbart, så får säljaren ingen provision för det plagget. Inlämnade plagg ska vara inköpta under de senaste fem åren, med undantag för fina och fräscha vintage/retrokläder. Tänk även på att kläder ska passa för säsongen. Tjockare vinterkläder kan lämnas in augusti-november och sommarkläder februari-juni.  

Heminredning

Vi tar emot heminredning såsom glas, porslin, lampor, textiler och dekoration (även småmöbler går bra vid överenskommelse med personalen).

Tänk på att prylar ska testas innan inlämning så att de är 100% fungerande. De ska vara i fint skick och rengjorda. 

Leksaker

Vi tar emot de mesta leksaker så länge de är i bra skick och fungerande. Vi tar INTE emot leksaker från snabbmatskedjor. Billiga, små leksaker måste packas i genomskinliga påsar som går att sälja för minst 40 kr/påse, tex. 3-5 små leksaksbilar eller plastdjur.

Generella regler

Packa kläder och heminredning i separata påsar. Barnkläder och leksaker kan packas tillsammans.

Vi försöker att titta igenom alla inlämningar när de kommer in, och eftersom vi bara tar emot varor som är säljbara kan det hända att du får ta hem vissa saker igen. Ibland är det mycket att göra i butiken och då hinner vi inte titta igenom inlämningar noggrant. Vid sådana tillfällen kanske vi hittar osäljbara varor senare, och då kommer dessa att återvinnas/skänkas vidare. Om vi får in mycket osäljbara saker i en inlämning så måste vi dessvärre sätta en återvinningsavgift på 100 kr, så se till att det du lämnar in är i bra skick! Lämnar man in kläder/saker som är i bra skick men inte uppfyller prisnivåerna ovan, hanteras dem som skänkning till butiken. Obs! Vi har inte möjlighet att spara eller lista varor som inte har godkänts till försäljning utan de sorteras och återvinnas direkt och återvinningsavgift debiteras som vanligt om det har varit mycket sånt.

Om du som säljare vill ha tillbaka osålda varorna kommer inte vi i personalen gå och leta upp dem då de kan ligga lite överallt i butiken. Det är ditt ansvar att komma in i slutet av perioden om det är något du vill ha tillbaka och komma till kassan och visa varorna. I annat fall tillfaller de osålda varorna butiken. Butiken sköter om de kvarblivna varornas återvinning på det sättet som anses lämpligast. De går till kostnader för återvinning samt rensas ut och skänks till välgörande ändamål. Vi vet inte alltid exakt vilka varor som blivit sålda, men summan av det du har sålt får du reda på.

Ibland kan det finnas möjlighet att lämna in en större mängd av varor. Kontakta personalen på förhand vid behov. I annat fall är man alltid välkommen att lämna in en stor totaltjänst (8st flyttkartonger därav max hälften kläder) i vår butik i Rotebro, norra Stockholm. 

Registrera dig gärna online innan du kommer in till butiken!

Tips för en bättre försäljning för dig som gör det själv

  • Sälj endast varor i fint skick
  • Ta inte med trasiga, slitna eller smutsiga varor
  • Tänk på priserna. För vilket pris skulle du själv vara redo att köpa din vara?
  • Placera dina varor snyggt och se till att båset inte är för fullpackat. Då lockar det fler köpare. Istället för att överfylla båset är det bättre att fylla på med varor när saker har blivit sålda.
  • Lägg INTE kläder på hyllorna, häng upp dem på klädstången. Kläder på hyllorna gör att båset snabbt ser stökigt ut och det blir svårt för kunder att se vad du säljer.
  • Tvätta och/eller stryk dina kläder – hela och rena varor säljer alltid bättre.
  • Ställ inte varor på golvet, det gör det svårare för personalen att städa samt blockerar vägen för kunder.
  • Fyll på ditt bås med jämna mellanrum
  • Märk storleken på kläderna med t.ex. post it-lappar eller på prislapparna
  • Se till att varje vara har vår prislapp.
  • Du kan sätta rabatt på ditt bås i slutet av din försäljningsperiod.


och framför allt:

håll ditt bås snyggt och prydligt!