ROTEBRO

Öppettider i butiken:

Stockholm, Rotebro handelsplats

Mån – Fre: 11-19

Lör – Sön: 11-16

Rotebro Handelsplats, gemensam ingång med Stora Coop

Gör det själv

Du hyr en plats, prissätter och fyller på själv. Vi sköter försäljningen.

Totaltjänst

Du lämnar in dina saker och
vi tar hand om allt.

Gör det själv:

Hyresavgift +15% provision

Du kan boka ett bås online eller i butiken. En hyresvecka är 7 försäljningsdagar. Det finns olika slags bås beroende på vad du säljer.

Läs här hur det fungerar! 

Standard bås

(hylla och klädstång)

Klädbås

Hyllbås

Totaltjänst

Totaltjänst STOR

Våran stora totaltjänst passar perfect till dig som vill bli av med större mängder i taget. Vi tar hand om hela försäljningsprocessen, från prissättning till utbetalning. Prislappar, larm + plats i vitrinskåp för mer värdefulla varor ingår i priset. Vi sköter även om städning av båsen och tar hand om återvinningen av saker som ej blivit sålda när perioden är slut. Totaltjänsten behöver inte bokas men du kan gärna höra av dig till butiken i förväg så vi kan se till att det finns lagerplats. Du kan lämna in kläder, heminredning eller leksaker. Vi tar emot alla märken så länge de är i fint skick och passar för säsongen.

På Totaltjänst Stor kan du lämna upp till 8 flyttkartonger  därav max hälften kläder. Hälften måste alltså vara prydnadssaker. Lämnar du in endast kläder, så gäller det max 4 flyttkartonger/stora ikeakasser. 8 kartonger av endast prydnadssaker går bra.

Tänk på att vi inte har möjlighet att prismärka varor åt säljaren under följande priser:

–       prydnadssaker 30 kr: 

alla prylar måste kunna säljas för minst 30 kr / st eller som set i vissa fall. Är det tex billiga leksaker eller dylikt, måste du som säljare packa dem i en genomskinlig påse som kan säljas för minst 30 kr

–       kläder och textiler 40 kr / st

 Lämna in endast varor som passar till säsong & tid. Tänk på att vi ofta har 1-2 månaders väntetid innan vi hinner prismärka inlämnade varorna. 

Lämnar man in kläder/saker som är i bra skick men inte uppfyller prisnivåerna ovan, hanteras dem som skänkning.  Lämnar man in flera kläder/varor i osäljbart skick, debiteras återvinningsavgift.

Obs! Även om ni väljer att hämta tillbaka osålda varorna så sparar vi inte varorna som inte har godkänts till försäljning utan de sorteras och återvinnas direkt och återvinningsavgift debiteras som vanligt.

***

Totaltjänst MINI

60% provision

Försäljningsperiod – 30 dagar

På totaltjänsten säljer vi dina saker på kommission. Det innebär att du
lämnar in dina saker hos oss och vi sköter resten. Kommission är 60%, du som
säljare får alltså 40%. 

På Totaltjänst Mini kan du lämna in max 30 st varor/kläder (max 2 påsar) per månad. 

OBS! Vi ska kunna sälja kläder och textiler för minst 50 kr /st och prylar för minst 50kr / st eller som set. Set kan vara t.ex. 2-4 st likadana kaffemuggar eller en genomskinlig påse med leksaksbilar. Du som säljare måste själv göra dessa påsar färdigt. Vi gör inga set och böcker, dvd filmer, tidningar och olika koppar, tallrikar osv prylar säljs aldrig som set. 

  Lämna in endast varor som är i fint skick och passar till säsong & tid. För att uppfylla 50kr prisgräns ska plagget ha nypris på minst ca 150kr. Kläder måste vara nytvättade, fläckfria och utan pälshår. Om kläder har legat i vinden/källaren måste de tvättas om innan inlämning. Tänk på att vi ofta har 1-2 månaders väntetid innan vi hinner prismärka inlämnade varorna. Detta betyder att vinterkläder måste lämnas in i god tid innan jul (helst september-oktober) och sommarkläder senast i början av juni. Vi tar inte emot brud- eller ballklänningar. 

Lämnar man in kläder/saker som är i bra skick men inte uppfyller prisnivåerna ovan, hanteras dem som skänkning. Lämnar man in varor som måste rengöras innan försäljning (tex smutsiga skor eller varor som annars är i fint skick och har lite högre värde) hanteras även dem som skänkning. Lämnar man in flera kläder/varor i osäljbart skick så debiteras återvinningsavgift på 100 kr. 

Generella regler
Varorna kan lämnas in när som helst under våra öppettider utan bokning. Dock uppskattar
vi om du kan lämna in på vardagar och helst inte under sista timmen.

Vi försöker titta igenom alla inlämningar när de kommer in, och eftersom vi bara tar emot varor som är säljbara kan det hända att du får ta hem vissa saker igen. Ibland är det mycket att göra i butiken och då hinner vi inte titta igenom inlämningar noggrant. Vid sådana tillfällen kanske vi hittar osäljbara varor senare, och då kommer dessa att återvinnas/skänkas vidare. Om vi får in mycket osäljbara saker i en inlämning så måste vi dessvärre sätta en återvinningsavgift på 100 kr, så se till att det du lämnar in är i bra skick! Lämnar man in kläder/saker som är i bra skick men inte uppfyller prisnivåerna ovan, hanteras dem som skänkning till butiken. Obs! Vi har inte möjlighet att spara eller lista varor som inte har godkänts till försäljning utan de sorteras och återvinnas direkt och återvinningsavgift debiteras som vanligt om det har varit mycket sånt.

Om du som säljare vill ha tillbaka osålda varorna kommer inte vi i personalen gå och leta upp dem då de kan ligga lite överallt i butiken. Det är ditt ansvar att komma in i slutet av perioden om det är något du vill ha tillbaka och komma till kassan och visa varorna. I annat fall tillfaller de osålda varorna butiken. Butiken sköter om de kvarblivna varornas återvinning på det sättet som anses lämpligast. De går till kostnader för återvinning samt rensas ut och skänks till välgörande ändamål. Vi vet inte alltid exakt vilka varor som blivit sålda, men summan av det du har sålt får du reda på. Loppis Poppis ansvarar ej för försvunna, stulna, eller trasiga varor, eller varor som försvunnit eller förstörts p.g.a. brand, vattenskada, inbrott, vandalism, eller dylikt. Vi kan inte i förtid säga vilket datum vi kommer att börja med din totaltjänst, utan prismärkning av totaltjänster sker i tur och ordning.

Efter perioden har avslutats gör vi banköverföring på din del inom 7 bankdagar. 

Att tänka på inför inlämning
Kläder

Vi tar emot dam-, herr- och barnkläder, även väskor, accessoarer och skor. Inlämnade varor ska vara i mycket fint skick, de får inte vara slitna eller urtvättade. Vi vill att kläderna ska lukta gott så de ska vara NYTVÄTTADE när de lämnas in, även kläder som har legat i förråd eller källare! Ni som har husdjur, ta hänsyn till allergiker och se till att kläderna är fria från päls. Om vi måste tex. rengöra eller reparera ett klädesplagg för att det ska bli säljbart, så får säljaren ingen provision för det plagget. Inlämnade plagg ska vara inköpta under de senaste fem åren, med undantag för fina och fräscha vintage/retrokläder. Tänk även på att kläder ska passa för säsongen.

Heminredning och prylar

Vi tar emot heminredning såsom glas, porslin, lampor, textiler och dekoration (även småmöbler går bra vid överenskommelse med personalen). Prylar som verktyg, elektronik och liknande går även bra att lämna in. Gammal/utdaterad elektronik brukar inte sälja bra så undvik att lämna in dessa, som t ex gamla GPS:er, DVD-spelare och liknande (retro-konsoler funkar utmärkt att lämna in, såsom Playstation, Nintendo osv.)

Tänk på att prylar ska testas innan inlämning så att de är 100% fungerande. De ska vara i fint skick (inte nagg) och rengjorda.

Leksaker

Vi tar emot de mesta leksaker så länge de är i bra skick och fungerande. Vi tar INTE emot leksaker från snabbmatskedjor. Billiga, små leksaker måste packas i genomskinliga påsar som går att sälja för minst 30 kr/påse, tex. 3-5 små leksaksbilar eller plastdjur.

Generella regler

Packa kläder och heminredning i separata påsar. Barnkläder och leksaker kan packas tillsammans.

Vi försöker att titta igenom alla mini-inlämningar när de kommer in, och eftersom vi bara tar emot varor som är säljbara kan det hända att du får ta hem vissa saker igen. Ibland är det mycket att göra i butiken och då hinner vi inte titta igenom inlämningar noggrant. Vid sådana tillfällen kanske vi hittar osäljbara varor senare, och då kommer dessa att återvinnas/skänkas vidare. På totaltjänst stor är det för mycket saker för personalen att kolla igenom, därför är det ditt ansvar att se till att allt är säljbart. Om vi får in mycket osäljbara saker i en inlämning så måste vi dessvärre sätta en återvinningsavgift på 100 kr/påse, så se till att det du lämnar in är i bra skick!

Tips för en bättre försäljning för dig som hyr ett bås

  • Sälj endast varor i fint skick
  • Ta inte med trasiga, slitna eller smutsiga varor
  • Tänk på priserna. För vilket pris skulle du själv vara redo att köpa din vara?
  • Placera dina varor snyggt och se till att båset inte är för fullpackat. Då lockar det fler köpare. Istället för att överfylla båset är det bättre att fylla på med varor när saker har blivit sålda.
  • Lägg INTE kläder på hyllorna, häng upp dem på klädstången. Kläder på hyllorna gör att båset snabbt ser stökigt ut och det blir svårt för kunder att se vad du säljer. Om du har små barnkläder kan du lägga dessa i en korg på hyllan.
  • Tvätta och/eller stryk dina kläder – hela och rena varor säljer alltid bättre.
  • Ställ inte varor på golvet, det gör det svårare för personalen att städa samt blockerar vägen för kunder.
  • Fyll på ditt bås med jämna mellanrum
  • Märk storleken på kläderna med t.ex. post it-lappar eller på prislapparna
  • Se till att varje vara har vår prislapp.
  • Du kan sätta rabatt på ditt bås i slutet av din försäljningsperiod.


och framför allt:

håll ditt bås snyggt och prydligt!