Läs instruktionerna nedan innan du bokar ett bås:
Fyra lätta steg
Bokning av försäljningsplats
Du kan boka en försäljningsplats antingen på internet eller i vår butik. Hyran betalas i förskott i samband med bokningen. Bokningen bekräftas då avgiften har betalats.
Vad kan jag sälja?
Du kan sälja kläder, skor, accessoarer och heminredning i bra skick. Se till att dina saker är hela, rena och kompletta. Om du säljer kläder så bokar du en klädplats med max 50 st galgar, samt plats för max 6 par skor, alternativt väskor/smyckesställning. Om du säljer endast skor och heminredning så bokar du en hyllplats (OBS, på en hyllplats får man inte sälja kläder).
Vad kan jag inte sälja?
Barnkläder får man endast sälja genom totaltjänsten, läs mer här.
Det är förbjudet att sälja piratkopior, tobaksprodukter, alkohol, vapen, läkemedel, öppnad/använd kosmetika samt livsmedel. Försäljningen är på ditt ansvar – kontrollera alltså själv alla möjliga defekter! Man får inte heller sälja varor som inte får plats i båset.
Vitrinhylla
Du kan även hyra en hylla i vårt vitrinskåp för 100 KR / vecka (Om du ej har bås hos oss kostar det 150 kr / vecka)! Små värdesaker passar ypperligt för försäljning i vitrinskåpet. I vitrinskåpet är dina varor väl framlagda och säkra bakom lås.
Prissättning av varor
Prislappar går att förbereda online: logga in på dina kundsidor, klicka på prissättning och följ instruktionerna. Det är viktigt att du fyller i både pris och beskrivning på varan: detta gör att dina varor är registrerade i systemet så att du kan följa exakt vad som blir sålt från dina kundsidor. Det förhindrar också eventuellt missbruk.
När prislapparna är förberedda och sparade så kan du komma till butiken för att få dem utskrivna. Du kan även skriva ut tomma prislappar, då kan du skriva priset för hand (se till att du fortfarande skriver en beskrivning på varan!). Vi säljer endast varor med en prislapp som är utskriven i vår butik. Prislappsarken får inte kopieras. Vinsten samlas genom prislappens streckkod; se alltså till att koden går att avläsa!
Vi säljer inte varor som saknar prislapp med streckkod. Vi säljer inte heller varor vars pris har ändrats med penna. Detta förhindrar eventuellt missbruk. Det är viktigt att prislappen hålls på sin plats. Vi rekommenderar användning av säkerhetsnålar i samband med kläder så prislappen inte ramlar av. Säkerhetsnålar går att köpa i butik för 10 kr.
Då försäljningen börjar
Du kan hämta dina saker till försäljningsplatsen under bokningsperiodens första dag. Vi rekommenderar att du kommer in till öppning, så att du får ut det mesta av din period. Ställ varorna prydligt på båset, kläder ska hänga på klädgalgar och prylar på hyllorna. Inga kläder ska ligga på hyllorna! Se till att varje vara har en prislapp som är utskriven i vår butik.
Renhet
Ett prydligt bås är ett attraktivt bås! Vi rekommenderar att du städar försäljningsplatsen regelbundet under veckan/veckorna. Om du vill kan du i samband med din bokning köpa en städningstjänst för 100 kr, då städar vi båset regelbundet för dig!
Larm
Det finns larmportar och en inspelande kameraövervakning i butiken.
Vi rekommenderar användningen av larm för dyrbarare saker. Om du så önskar, kan du hyra hårda larm för 2 kr/st eller klistermärkeslarm för 1 kr/st. Fäst larmet fast i prislappen så att det går att avläsa priset och streckkoden. Se till att larmet hålls på sin plats.
Överfyll inte båset
Det är förbjudet att överfylla sitt bås på ett sådant sätt att det blir svårt att nå saker man vill titta närmare på. Man får inte ha lådor/korgar i båset för att få plats med fler varor, det ska vara lätt för kunder att se vad du säljer. Skulle du trots dessa villkor överfylla ditt bås förbehåller vi oss rätten att rensa ur ditt bås mot en lagringsavgift på 100 kr/dygn.
Varor utan prislapp
Borttappade varor och varor utan prislapp: Vi säljer inte varor utan prislapp för att skydda din egendom. Vi samlar dessa i en korg som du kan ta en titt i. Alla varor som har hittats efter försäljningsperiodens slut sätts också i korgen.
Vi bevarar varor utan prislapp och varor som hittats efter försäljningsperiodens slut en vecka (7 dygn) efter vilket de blir butikens egendom.
Rabatter
Om du vill kan du sätta rabatt på dina varor! Hör då av dig till oss så registrerar vi rabatten på ditt kundnummer. Rabatten läggs alltså inte på specifika bås eller varor, utan samtliga varor du säljer kommer att påverkas av rabatten. Vi kan erbjuda rabattlappar på 30, 50 och 70% från kassan.
Du kan välja datum när rabatten ska sluta gälla, de flesta brukar välja att avsluta rabatten i samband med försäljningsperiodens slut. Observera att du ansvarar för att ta ned lapparna när rabatten är slut. Om du förlänger ditt bås och inte vill fortsätta med rabatten behöver du ta ned rabattlapparna från båset samt meddela i kassan att du vill ta bort rabatten.
Då försäljningen slutar
Under sista försäljningsdagen ska de kvarstående varorna hämtas senast en halvtimme före stängningstiden. Vinsten hämtas ut i kassan och betalas ut i kontant eller som banköverföring inom 7 bankdagar. Vid eventuella efterförsäljningar (av kvarglömda varor) har säljaren rätt att hämta ut pengarna inom 7 dagar efter avslutad bokning.
Om du inte har tömt ditt bås i tid debiterar vi 200 kr samt eventuell lagringsavgift.
Avbokning
Bokningen bör avbokas senast 7 dagar före startdatum. Vi debiterar 100 kr och returnerar resten av bokningspriset till kunden. Finns det mindre en 7 dagar kvar så återbetalas bokningsavgiften inte.
OBS!
Om du som säljare skulle bryta mot någon av punkterna i avtalet eller begå brott i butiken t.ex stöld eller liknande, så har vi rätt att tillhandahålla dina varor och alla innestående försäljningar. Vi kan även avbryta din hyresperiod utan att återbetala de pengar du har betalat. Om tömning av försäljningsplatsen måste ske av personal så debiteras 200 kr tömningsavgift samt eventuell lagringsavgift.
Butiken debiterar 50 kr/dygn för bevaring av varorna som lämnas i butiken. Varorna bevaras i 7 dygn, efter det blir varorna butikens egendom. Loppis Poppis förbehåller sig rätten att ändra på dessa avtalsvillkor. Kunden är skyldig att kontrollera gällande villkor på Loppis Poppis nätsidor. Vid bokning binder sig kunden vid att följa de gällande avtalsvillkoren.