Hur gör man?

Läs instruktionerna nedan innan du bokar ett bås:

Fyra lätta steg

  1. Boka ett bås
  2. Prissätt dina saker, sätt fast prislapparna och placera dina saker i båset
  3. Håll ditt bås städat och fyll på det vid behov
  4. Hämta de osålda sakerna och få utbetalt


Bokning av försäljningsplats

Du kan boka en försäljningsplats antingen på internet eller i vår butik. Hyran betalas i förskott i samband med bokningen. Bokningen bekräftas då avgiften har betalats. Du kan betala kontant, med bankkort eller med kreditkort. Bokningar som gjorts på internet betalas med bankkoder eller kreditkort.

Vad kan jag sälja?

Du kan sälja så gott som allt! T.ex. kläder, leksaker och nästan alla små hushållsvaror som ryms på båset är lämpliga till salu. Se till att dina saker är hela och rena, kontrollera att pussel är kompletta etc.

Vad kan jag inte sälja?

Det är förbjudet att sälja piratkopior, tobaksprodukter, alkohol, vapen, läkemedel samt livsmedel. Det är även strängt förbjudet att sälja defekta, elektriska apparater. Försäljningen är på ditt ansvar – kontrollera alltså själv alla möjliga defekter! Man får inte heller sälja varor som inte får plats i båset.

Obs! Vill du sälja en defekt vara för reservdelar så ska detta framgå på prislappen, annars blir du debiterad 50 kr om varan ej går att kontrollera i butiken innan köp. Är du osäker på om varan fungerar så ska detta framgå på prislappen och priset anpassas därefter.

Vitrinhylla

Du kan även hyra en hylla i vårt vitrinskåp för 100 KR / vecka! Små värdesaker passar ypperligt för försäljning i vitrinskåpet. I vitrinskåpet är dina varor väl framlagda och säkra bakom lås.

Prissättning av varor

Prislappar går att förbereda online: logga in på dina kundsidor, klicka på prissättning och följ instruktionerna. Det är viktigt att du fyller i både pris och beskrivning på varan: detta gör att dina varor är registrerade i systemet så att du kan följa exakt vad som blir sålt från dina kundsidor. Det förhindrar också eventuellt missbruk, då det är svårare att byta prislapp på varorna när de har en beskrivning.

När prislapparna är förberedda och sparade så kan du komma till butiken för att få dem utskrivna. Du kan även skriva ut tomma prislappar, då kan du skriva priset för hand (se till att du fortfarande skriver en beskrivning på varan!). Vi säljer endast varor med en prislapp som är utskriven i vår butik. Prislappsarken får inte kopieras. Vinsten samlas genom prislappens streckkod; se alltså till att koden går att avläsa!

Vi säljer inte varor som saknar prislapp med streckkod. Vi säljer inte heller varor vars pris har ändrats med penna. Detta förhindrar eventuellt missbruk. Det är viktigt att prislappen hålls på sin plats. Vi rekommenderar användning av säkerhetsnålar i samband med kläder så de inte ramlar av. Säkerhetsnålar går att köpa i butik för 10 kr.

Då försäljningen börjar

Du kan hämta dina saker till försäljningsplatsen under bokningsperiodens första dag. Vi rekommenderar att du kommer in till öppning, så att du får ut det mesta av din period. Ställ varorna prydligt på båset, kläder ska hänga på klädgalgar och prylar på hyllorna. Inga kläder ska ligga på hyllorna! Se till att varje vara har en prislapp som är utskriven i vår butik.

Renhet

Ett prydligt bås är ett attraktivt bås! Vi rekommenderar att du städar försäljningsplatsen regelbundet under veckan/veckorna. Om du vill kan du i samband med din bokning köpa en städningstjänst för 100 kr, då städar vi båset regelbundet för dig!

Alarm

Det finns alarmportar och en inspelande kameraövervakning i butiken.

Vi rekommenderar användningen av alarm för dyrbarare saker. Om du så önskar, kan du hyra hårda alarm för 2 kr/st eller klistermärkeslarm för 1 kr/st. Fäst alarmet fast i prislappen så att det går att avläsa priset och streckkoden. Se till att alarmet hålls på sin plats.

CD- och DVD-skivor

Om du så önskar, kan vi bevara dina CD- och DVD-skivor i en mapp vid kassan. Markera i detta fall mappfickans nummer på prislappen, så hittar vi skivan enkelt och snabbt!

Förbjudet

Det är förbjudet att sälja piratkopior, tobaksprodukter, alkohol, vapen, läkemedel, livsmedel samt använt eller öppnat kosmetika. Det är även strängt förbjudet att sälja defekta elektriska apparater. Observera att det är fråga om en butik för begagnade varor. Se ovan under rubriken “Vad kan jag inte sälja”.

Det är även förbjudet att överfylla sitt bås på ett sådant sätt att det blir svårt att nå saker man vill titta närmare på. Det är även en skaderisk att stapla varorna på varandra. Skulle du trots detta villkor överfylla ditt bås förbehåller vi oss rätten att rensa ur ditt bås mot en lagringsavgift på 100 kr/dygn.

Varor utan prislapp

Borttappade varor och varor utan prislapp: Vi säljer inte varor utan prislapp för att skydda din egendom. Vi samlar dessa i en korg som du kan ta en titt i.  Alla varor som har hittats efter försäljningsperiodens slut sätts också i korgen.

Vi bevarar varor utan prislapp och varor som hittats efter försäljningsperiodens slut en vecka (7 dygn) efter vilket de blir butikens egendom.

Rabatter

Om du vill kan du ge rabatt på dina varor! Hör då av dig till oss så registrerar vi rabatten på ditt kundnummer. Rabatten läggs alltså inte på specifika bås eller varor: den läggs på ditt kundnummer, så samtliga varor du säljer kommer att bli påverkade av rabatten. Vi kan erbjuda rabattlappar på 30, 50 och 70% från kassan.

Du kan välja datum när rabatten ska sluta gälla, de flesta brukar välja att avsluta rabatten i samband med försäljningsperiodens slut. Observera att du ansvarar för att ta ned lapparna när rabatten är slut. Om du förlänger ditt bås och inte vill fortsätta med rabatten behöver du ta ned rabattlapparna från båset samt meddela i kassan att du vill ta bort rabatten.

Då försäljningen slutar

Under sista försäljningsdagen ska de kvarstående varorna hämtas minst en halvtimme före stängningstiden. Vinsten hämtas ut vid kassan och betalas ut i kontant eller som banköverföring inom 7 bankdagar. Vid eventuella efterförsäljningar (av kvarglömda varor) har säljaren rätt att hämta ut pengarna inom 7 dagar efter avslutad bokning.

Om du inte har tömt ditt bås i tid debiterar vi 200 kr.

Avbokning

Bokningen bör avbokas senast 7 dagar före den inleds. Vi debiterar 100 kr och returnerar resten av bokningspriset till kunden.

OBS!

Om du som säljare skulle bryta mot någon av punkterna i avtalet eller begå brott i butiken t.ex stöld eller liknande. Så har vi rätt att tillhandahålla dina varor och alla innestående försäljningar. Vi kan även avbryta din hyresperiod utan att återbetala de pengar du har betalat. Om tömning av försäljningsplatsen måste ske av personal så debiteras 200 kr samt 50 kr/dygn för bevaring av varorna. Varorna bevaras i 7 dygn, efter det blir varorna butikens egendom. Loppis Poppis förbehåller sig rätten att ändra på dessa avtalsvillkor. Kunden är skyldig att kontrollera gällande villkor på Loppis Poppis nätsidor. Vid bokning binder sig kunden vid att följa de gällande avtalsvillkoren.